Potraga za sadašnjim Dalaj Lamom stvarno je počela 1935. godine kada se je, kako se priča, balzamirana glava njegovog pokojnog prethodnika okrenula prema sjeveroistočnom Tibetu. Onda je , kaže priča, na istočnoj strani grobnice preko noć izrasla divovska gljiva u obliku zvijezde. Formirala se povoljna grupa oblaka i namjesnik je imao viziju slova kako plutaju u mističnom jezeru, a jedno od njih bilo je – Ah - koje se odnosilo na sjeveroistočnu provinciju Amdo. Visoki lame krenuli su u pohod i u udaljenom selu našli dvogodišnjeg dječaka. Nakon niza testova, oni su utvrdili kako je to dijete reinkarnacija Dalaj Lame. Neprekidan niz lama u Tibetu je pomalo linearan. I sada, dok četrnaesti Dalaj Lama putuje u svoju 74. godinu života, pitanje kako odabrati nasljednika počelo je zaokupljati i njega i njegove sljedbenike, pošto Tibet stoji na vrlo neizvjesnom političkom razdoblju. Krajem prošle godine, kineska vlada je ponovo odbila Dalaj Laminu ponudu za prijateljstvo koja bi Tibetu donijela veću autonomiju. Davnih dana, kineske trupe izvršile su prepad u tisućama domova i spriječili najmanje 81 aktivista   ispred pedesetogodišnjice u ožujku od propalog ustanka, nakon čega je Dalaj Lama bio prisiljen prebjeći u Indiju. Čini se kako Kina teži tome da ojača svoj stisak i čeka sve starijeg vođu, insistirajući, pomalo nevjerojatno za vladu koja je službeno ateistička, da dobije legalno pravo odrediti i imenovati slijedeću inkarnaciju Dalaj Lame. Kada su se predstavnici Tibeta sastali prošle jeseni u njihovom Parlamentu u Dharamsali, u indijskim Himalajima, hodnicima je odzvanjala njihova zabrinutost za budućnost. Nekolicina je razmatrala i borbeni pristup, insistirajući na nezavisnosti. Većina je ipak, dala podršku Dalaj Laminom savjetu da nađu miroljubiv srednji put. Ali, ostaje neodgovoreno pitanje: Koliko još vremena će Tibetanci moći oslanjati se svog karizmatičnog i učenog duhovnog vođu, čija osobnost je toliko isprepletena sa tibetanskom sudbinom? Dalaj Lama je otvoreno spekulirao o svom sljedećem životu, njegovoj reinkarnaciji, razmišljajući kako bi mogao prekinuti povijesnu i kulturnu praksu i prije smrti odabrati svog nasljednika, kako bi pomogao svom prognanom narodu. Ali, ušuljale su se sumnje. Može li čak i tako visoko razvijem budist poput Dalaj Lame izabrati svoju reinkarnaciju? Hoće li prekidanje starog načina potrage za inkarnacijom Dalaj Lame, u kojoj svećenici traže znakove, pretkazanja i meteorološke znakove, potkopati legitimnost  njegovog nasljednika? Nakon što je utekao kineskoj vlasti pješice i na konju preko Himalaja 1959. godine, Dalaj Lama putuje bez prestanka i govori o Tibetu s puno ljubavi i žara. Plodovi njegovih napora su brojni: po cijelom svijetu stvoreni su tibetanski centri, i zastave lepršaju od Delhija do Londona, od Ciriha do Todt Hilla u Staten Island. Tibetanska kultura slavi se u Hollywoodu i modernoj umjetnosti. (Izbjeglica ima oko 130,000; oko šest milijuna Tibetanaca živi u Tibetu i Kini). Ali mračnija vizija tibetanske budućnosti može se lako predvidjeti. Ovaj Dalaj Lama umre i njegov nasljednik je mlad i neiskusan i nema nikakvog utjecaja u odajama moćnika. Polako, ali neminovno Tibetanci postaju još jedan od naroda bez svoje zemlje izgubljeni u sjeni super-moći koja jača. „Sigurno je kako će Tibetanci nakon smrti nekog tko je tako popularan i karizmatičan kao što je Dalaj Lama, patiti od manjka pažnjje izvana,“ kaže Tenzin Tethong, član tibetanskog studija na Standfordskom sveučilištu. „Izgubit ćemo snažan simbol ujedinjenja.“ Dalaj Lama, dobitnik Nobelove nagrade za mir, nije teokratski tradicionalist. Ako njegov narod ikada uspije ponovo obnoviti Tibet, trebao bi vladati odabrani parlament i predsjednik vlade, kaže on; a Dalaj Lama bi svoju dužnost obavljao u religijskom centru.  „On razmišlja o vladavini Dalaj Lame na nov način,“ rekao je Robert Thurman, profesor indo-budističkih studija na kolumbijskom sveučilištu i autor knjige „Zašto ja Dalaj Lama važan.“ „On pokušava u kineske glava utuviti činjenicu da im je Dalaj Lama pomagač. Njihovo čekanje na njegovu smrt je potpuno pogrešno.“ Tibetanski budisti vjeruju u reinkarnaciju, iako ne u smislu da neki preostali dio ličnosti prelazi iz tijela u tijelo. Oni opisuju utrnulu svijeću kako pali novu; nečija bit, duh prolazi dalje. Naravno, kada umre Dalaj Lama, kraljevski sud određuje namjesnika koji vlada dok ne dođe vrijeme za slijedeću reinkarnaciju. Tijekom prošlih stoljeća neki namjesnici su  zavoljeli svoju moćnu ulogu i neki su Dalaj Lame preminuli prije vremena, da ne kažemo sumnjivo. Doba namjesništva i dalje ostaje vrlo opasno doba. U tom kontekstu Dalaj Lama razmišlja o tome kako da izvuče svoju slijedeću reinkarnaciju. Možda bi četiri sekte koje tvore tibetanski budizam mogle oformiti tibetansku verziju rimokatoličkog zbora kardinala i izabrati nasljednika. Možda se vrati kao djevojčica, ili kao ne-Tibetanac. Ili će možda sam odabrati svoju buduću ličnost. Profesor Thurman nudi svoja nagađanja. Dalaj Lama bi mogao izjaviti da je mlađi lama reinkarnacija njegovog vlastitog davno umrlog namjesnika. Onda bi Dalj Lama mogao umrijeti i reinkarnirati se kao novorođeno dijete, koje bi zatim identificirali nakon uobičajene studije pretkazanja i znakova. „Možda bi onaj kojeg imenuje kao reinkarnaciju namjesnika prenio Dalaj Laminu titulu natrag njemu kada bi došlo vrijeme za slijedeću reinkarnaciju,“ rekao je g. Thurmman. Tko bi tome mogao protusloviti? Političari bi mogli postaviti cilj velik poput metafizike. Kinezi insistiraju da je njihova vojska oslobodila Tibetance teokratskog ropstva i da je Tibet neodvojiv od Kine. Oni nisu sramežljivi po pitanju prisilnog provođenja njihove odluke. Kineska vlada je 1995. godine odbila Dalaj Lamin izbor šestogodišnjeg dječaka kao reinkarnacije Panchen lame, duhovnog vođe  dominantne sekte tibetanskog Budizma, i proglasili su svojeg. Dijete koje je Dalaj Lama izabrao nastao je u kineskom pritvoru. „Takvo razmišljanje je pomalo čudno,“ rekao je g. Thurman, „pošto kineski komunisti ne vjeruju u prijašnje i buduće živote i u Kini je protuzakonito propagirati religiju.“ Ipak, kako Dalaj Lama stari, snaga Kine jača. Han Kinezi sada istiskuju etničke Tibetance u Lasi, glavnom gradu Tibeta, a progoni su nesigurni, neki opet traže nagovještaje onoga što će doći. Biti bez vođe u ovo vrijeme je, kao što je D.H.Lawrence jednom napisao o brazilskim Indijancima, na rizik da budu predani „prašini u koju zakapamo tihe vrste ljudi.“